Adreswijziging

Hoe geef ik een adreswijziging door?

Als u gaat verhuizen is het belangrijk uw nieuwe adres door te geven aan overheidsinstanties en bedrijven. Uw adreswijziging zorgt ervoor dat uw post en rekeningen bij de juiste persoon terecht komen. Indien u naar het buitenland verhuist, kan uw verhuisbedrijf zorgen voor de juiste papieren.

Gelukkig hoeft u uw adreswijziging niet bij allerlei verschillende instanties door te geven zoals veel mensen denken. Wanneer u uw wijziging door geeft bij uw gemeente, geeft uw gemeente dit automatisch door naar alle overheidsinstanties.

U kunt bij de balie van het gemeentehuis terecht om uw nieuwe woonadres door te geven. Het is ook mogelijk om dit online te doen via DigiD. Bij de meeste bedrijven is het ook mogelijk om online uw adreswijziging door te voeren. Als dit niet mogelijk is, kunt u bellen naar het bedrijf.

Natuurlijk is het ook van belang om bij alle verenigingen, praktijken en andere organisaties die uw adres hebben, uw wijziging door te geven. Hieronder daarom een checklist waarin alle mogelijke belanghebbenden staan opgesomd:

  •  Vrienden, Familie en Kennissen (op social media heeft u iedereen in één klap)
  •  Werkgever
  •  Buren
  •  Collega's
  •  Zakelijke relaties
  •  Jouw oude gemeente
  •  Jouw nieuwe gemeente
  •  Huisarts
  •  Tandarts
  •  Andere (medische) specialist
  •  Ziekenfonds
  •  Apotheek
  •  Zorgverzekering
  •  Autoverzekering
  •  Levensverzekering
  •  Uitvaart/begrafenisverzekering
  •  Bank/notaris
  •  School
  •  Leveranciers (als u een bedrijf heeft)
  •  Verenigingen
  •  Vakbond
  •  Dagblad/tijdschriften/krant/folders
  •  Boekenclub
  •  Kerk/moskee/synagoge
  •  Postorderbedrijf
  •  Belastingdienst
  •  Nieuwe bewoners van uw oude woning 
  •  School van je kinderen
  •  Vakbond
  •  Politieke partij
  •  Fitnessclub
  •  DUO
  •  Kamer van Koophandel