Volg je ons al?

Een makelaar inschakelen of zelf doen?

De ruime meerderheid van de Nederlanders kiest ervoor om een makelaar in te schakelen wanneer zij hun huis willen verkopen. Wil je echter geld besparen, heb je de kennis of tijd om je te verdiepen in de administratieve taken rondom een verkoop en heb je tijd om zelf bezichtigingen te organiseren? Dan kun je ook zeker zelf je huis verkopen.

Besef je wel dat er veel specialistische en juridische zaken bij de verkoop van een huis komen kijken. Dat begint al bij het vaststellen van de vraagprijs. Een makelaar heeft kennis van de markt en verkoopprijzen van vergelijkbare huizen in de regio. Zo kan een makelaar een goede verkoopstrategie uitzetten om je huis op korte termijn voor de beste prijs of voorwaarden te verkopen.

De voordelen van het inschakelen van een makelaar

Het inschakelen van een makelaar heeft dus best een aantal voordelen. Hier staan ze voor je op een rijtje:

  • De bezichtigingen worden helemaal voor je geregeld en uit handen genomen. En dat is niet alleen de tijd die je kwijt bent voor de bezichtigingen zelf, maar ook alle tijd in het regelen van de tijden en afspraken.

  • Een makelaar is objectief en realistisch, zo ben je verzekerd van een juiste en passende strategie voor de verkoop van jouw woning.

  • De onderhandeling wordt gedaan door iemand met de juiste expertise, ervaring en kennis.

  • De koopovereenkomst wordt helemaal voor je opgesteld, en je kunt er zeker van zijn dat hier alle benodigde zaken juist in staan.

  • Een makelaar heeft het juiste netwerk en de juiste middelen om jouw huis (online) te promoten op websites als Funda.nl, of de eigen makelaarswebsite. Zo heb je een groter bereik onder potentiële kopers.

Waar moet je op letten bij het inschakelen van een makelaar?

Nederland kent ruim 11.000 makelaars. Ook bij jou in de buurt zal het aanbod dan ook groot zijn. Indien je al in het koopproces van een nieuwe woning zit, kan het slim zijn om bij dezelfde makelaar ook jouw huis in de verkoop te brengen. De makelaar kent immers jouw situatie en je kunt snel handelen en schakelen. Toch kan het slim zijn om ook eens verder te kijken naar alternatieven. Geen makelaar is namelijk hetzelfde op het gebied van aanpak, prijs of dienstverlening. Kies altijd een makelaar die past bij jou en jouw wensen. Hieronder vind je een aantal aandachtspunten om in gedachten mee te nemen wanneer je een keuze maakt voor een verkoopmakelaar.

  • Tarieven

De tarieven van verschillende makelaars zullen nogal verschillen. De prijs is bijvoorbeeld afhankelijk van de grootte van het makelaarskantoor, de regio waarin zij werken, of ze werken met vaste kosten of een percentage van de verkoopprijs, of ze wel of geen opstartkosten berekenen, of ze werken met verschillende pakketten of diensten, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Bekijk dus tijdens je prijsvergelijking altijd naar de verschillende diensten die worden geleverd. Veel makelaars werken met een prijs die gebaseerd is op een percentage (vaak 1 tot 2 procent) van de verkoopprijs. Wil je echter niet later voor verrassingen komen te staan? Dan kan het slim zijn om voor een makelaar te kiezen die werkt met vaste prijzen. Aan de andere kant kan zo’n percentage ook juist weer slim zijn, omdat een makelaar nu ook alles er aan wilt doen om je huis voor een zo goed mogelijke prijs te verkopen.

  • Kennis van lokale markt

De beste kans van slagen op een goede verkoop heb je bij een makelaar die in jouw regio werkt en daarmee weet wat er speelt. Toch zijn er ook (bijvoorbeeld online) veel prijsvechters te vinden met een landelijk werkgebied. En hoewel deze vaak veel goedkoper lijken, moet je ook beseffen dat een langer verkoopproces ook geld kost.

  • Cijfers

Het is slim om je te verdiepen in cijfers en statistieken van de makelaar. Je kunt bijvoorbeeld kijken hoeveel % van de woningen van de verkoopmakelaar binnen een x tijd voor de vooraf bepaalde prijs verkocht worden.

  • Reviews

Naast deze praktische ervaringen, kun je ook online op zoek gaan naar reviews van mensen die al eerder met deze makelaar hebben samengewerkt. Hiermee krijg je een goed inkijkje in niet alleen de praktische uitvoering van de verkoop van een huis, maar bijvoorbeeld ook hoe zij de communicatie of het contact met de medewerkers hebben ervaren. Ook dit zijn belangrijke aandachtspunten als je een keuze gaat maken voor een makelaar.

  • Vraag meerdere offertes op

Vraag altijd meerdere offertes op bij makelaars in jouw omgeving. Zo kun je een goede prijsvergelijking maken en krijg je meteen ook een inzicht in hoe een makelaar met je communiceert en hoe dit bevalt.

Tips verkoop huis

Je huis zelf verkopen: wat komt daar allemaal bij kijken?

Heb je toch besloten om zelf je huis te verkopen? Bijvoorbeeld omdat je een wat kleiner budget hebt, je kennis hebt van alle wet- en regelgevingen of omdat je al diverse geïnteresseerden hebt voor jouw huis? Er komt een hoop bij kijken, maar het is zeker goed mogelijk om dit zelf te doen. Nu we de laatste jaren zien dat het aanbod aan huizen veel kleiner is dan de vraag ernaar, kiezen steeds meer mensen om hun huis zelf te verkopen.

Maar waar begin je? Wat dien je allemaal te regelen en wanneer? Wij helpen je op weg met de belangrijkste informatie!

  • Praktisch zaken in orde maken: er is een hoop papierwerk vereist bij de verkoop van je huis. Zorg in ieder geval dat je de volgende documenten in orde maakt voordat je je huis gaat verkopen: akte van levering, ingevulde lijst van zaken, garantiebewijzen en contractstukken, energielabel van je woning, WOZ-beschikking van de gemeente en eventuele akte van verdelingen of erfrecht.

  • Bepaal de juiste vraagprijs: de juiste verkoopprijs voor je woning wordt bepaald door het woon- en perceeloppervlakte. Daarnaast is de staat waarin de woning verkeert en de locatie waar je woning staat belangrijk voor de juiste vraagprijs. Je kunt via Het Kadaster verkoopprijzen opvragen van vergelijkbare woningen in jouw regio. Je kunt ook een taxatie laten verrichten door een expert om tot een juiste vraagprijs te komen.

  • Maak je huis verkoop-klaar: heb je nog achterstallig onderhoud wat je redelijk gemakkelijk en goedkoop nog kunt (laten) uitvoeren? Zorg dan dat dit geregeld wordt! Een huis met achterstallig onderhoud verkoopt veel moeilijker dan een huis dat instapklaar is. Daarnaast kan het slim zijn om alvast veel spullen op te ruimen of op te slaan voor de aanstaande verhuizing. Een opgeruimd huis verkoopt namelijk beter. Heb je geen goede meubels meer in huis? Dan kun je ook meubels huren voor de foto’s of voor tijdens de bezichtigingen. Een huis met meubels verkoopt vaak namelijk sneller dan een leeg huis, omdat het dan moeilijk is voor mensen om in te schatten hoe groot een ruimte is. Het loont echter niet om nog een gehele verbouwing uit te voeren of je keuken of badkamer te vervangen. De kans dat dit helemaal aansluit bij de wensen van de nieuwe bewoners is namelijk klein. Zo krijg je die investering er waarschijnlijk dus niet meer uit in je verkoopprijs.

  • Foto’s en advertentie van je huis (laten) maken: Onze tip is om echt te investeren in een goede fotograaf voor het maken van je foto’s. Een eerste indruk kun je echt maar één keer maken. Bovendien zijn de foto’s de reden voor de meeste potentiële kopers om wel of geen bezichtiging in te plannen.

  • Huis (online) promoten: Als je alle documenten, de vraagprijs, de foto’s en de advertentie compleet hebt, kun je aan de slag met het promoten van je huis onder potentiële kopers. Natuurlijk kun je een bord in je voortuin zetten zodat de mensen die langs komen rijden of lopen zien dat jouw huis te koop staat. Maar, tegenwoordig zoeken mensen op websites als Funda naar het aanbod. Daarom is het belangrijk om ook hierop zichtbaar te zijn. Alleen makelaars en andere aangesloten instanties kunnen advertenties aanbieden op Funda. Op internet kun je vele mogelijkheden vinden van bedrijven die jouw huis door zouden kunnen plaatsen voor een mooie prijs. Je kunt er ook voor kiezen om je huis te promoten op social media of zelfs door een hele website over jouw woning te (laten) maken.

De bezichtigingen

Heb je alle praktische zaken op orde? Is je huis verkoopklaar en wordt deze aangeboden via online platformen of social media? Dan hopen we natuurlijk dat er snel bezichtigingen aangevraagd worden door geïnteresseerden. Of wellicht organiseer je wel een open dag waarop alle geïnteresseerden zonder afspraak kunnen komen kijken? De bezichtigingen zijn natuurlijk erg belangrijk, maar eisen ook veel tijd. Je wilt natuurlijk dat de geïnteresseerden zo lang mogelijk naar het huis kunnen kijken.

Zorg dat je huis schoon is, en dat alle ‘rommel’ opgeruimd is. Een huis moet namelijk als een thuis kunnen voelen voor de potentiële kopers, en dat gaat nu eenmaal gemakkelijker als deze vrij is van rommel of veel spullen. Geef een goede rondleiding tijdens de bezichtigingen, maar laat de geïnteresseerden ook vervolgens nog even alleen door je huis lopen. Zorg daarnaast dat je ze alle belangrijke informatie vertelt. Je hebt namelijk als verkoper een mededelingsplicht. Dit houdt in dat je als verkoper de koper moet informeren over eigenschappen van de woning of het perceel die van belang zijn om te weten. Denk bijvoorbeeld aan gebreken die niet direct zichtbaar zijn.

De onderhandelingen en de verkoop

Heb je naar aanleiding van de bezichtigingen een of meerdere biedingen gekregen? Gefeliciteerd, dan is het nu tijd om in onderhandeling te treden! Een bieding gaat niet alleen over de prijs die zij bereid zijn om te betalen, maar ook over de voorwaarden die ze eraan verbinden. Denk aan de overdrachtsdatum of voorbehoud van financiering. Doe jij een tegenvoorstel op het gebied van verkoopprijs of deze voorwaarden? Dan ben je in onderhandeling.

Ben je het eens geworden over de prijs en voorwaarden? Dan is het van belang om zo snel mogelijk een (voorlopig) koopcontract op te stellen en te tekenen. Hiervan zijn veel voorbeeldmodellen te vinden op internet. Wil je er zeker van zijn dat deze compleet en juist is? Dan kun je het laten controleren door een jurist. Na het tekenen gaat er een wettelijke bedenktermijn van 3 dagen in. Daarna is de verkoop rond en kun je vervolgstappen zetten zoals het regelen van een notaris voor de overdracht en het voorbereiden op de verhuizing.

Ga jij binnenkort je huis verkopen en verhuizen naar een ander huis? Of heb je al een verhuisdatum gepland? En ben je nog op zoek naar extra handjes tijdens je verhuizing? Via Verhuizen.nl vraag je gratis en vrijblijvend drie verhuisoffertes op bij geschikte verhuisbedrijven in jouw buurt. Geef ons je wensen en voorkeuren door en de verhuisbedrijven zullen contact met je opnemen om een offerte uit te brengen. Vervolgens maak je een goede vergelijking en kun je de juiste partner voor jouw situatie in de handen nemen!

Vraag gratis 3 offertes aan

Vraag direct een offerte aan

Vind hier de Erkende Verhuizer die bij jouw verhuizing past!

De 4 garanties van Erkende Verhuizers

Icon euro 1
Garantiecertificaat
(tot €100.000,- verzekerd)
Icon garantie 2
Verhuis- en aanbetalingsgarantie
Kwaliteitstandaarden 3
Opgeleid en
gecertificeerd personeel
Icon weegschaal 4
Recht op onafhankelijke geschillencommissie met nakomingsgarantie